czwartek, 7 lipca 2011

Polska - Gniezno


 Archikatedra Gnieźnieńska (Bazylika Prymasowska Wniebowzięcia NMP) - gotycki kościół katedralny na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie. Katedra koronacyjna królów Polski. Katedra jest budowlą trójnawową, typu bazylikowego z prezbiterium i ambitem z połowy XIV wieku oraz najstarszymi częściami archikatedry (miejsca ostatniego spoczynku wielu zasłużonych dla Kościoła i Polski postaci).
W górnym prawym rogu pocztówki zbliżenie Drzwi Gnieźnieńskich. Drzwi Gnieźnieńskie należą do najbardziej interesujących zabytków europejskiej sztuki ludwisarskiej okresu romańskiego. Majestatyczne, ukazujące żywot patronującego Europie świętego Wojciecha są bezsprzecznie jednym z najstarszych dzieł polskiego odlewnictwa w brązie.Trudno dociec kiedy, gdzie i przez kogo zostały wykonane. Współcześnie przyjmuje się, iż powstały w jednym z rodzimych warsztatów odlewniczych około roku 1175, czyli za panowania Mieszka Starego. Z całą pewnością miały kilku bądź kilkunastu "ojców", którzy modelując osiemnaście płaskorzeźbionych kwater, wzorowali się na iluminowanych rękopisach czeskich, będących przekaźnikiem tradycji miniatur południowoniemieckich, ich imiona jednak nadal okrywa mgła tajemnicy, której być może nigdy nie uda się rozwiać.

Pocztówkę otrzymałam w ramach loterii forumowej od margaretki02 ;) Dziękuję :)

3 komentarze:

  1. A ja Gniezno mam na wyciągnięcie ręki i od kilku lat się tam wybrać nie mogę. Ostatnio chyba w podstawówce tam byłem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam tam! I nawet drzwi dotykałam :D Ach, niezapomniane przeżycia, ale z chęcią wybiorę się jeszcze raz!

    OdpowiedzUsuń
  3. a ja z kolei nigdy w Gnieźnie nie byłam :(

    OdpowiedzUsuń